ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор школи _____________О.С.Свистун
«__»___________2015р.
ПЛАН РОБОТИ
ПРОБЛЕМНОГО СЕМІНАРУ
«СУЧАСНИЙ УРОК В ШКОЛІ, ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЙОГО ЕФЕКТИВНОСТІ»
Керівник семінару заступник директора
з навчально-виховної роботи Левченко В.Ф.
2015-2016
Вступ
З метою підготовки педагогічних працівників, підвищення престижу педагогів, забезпечення умов для їxньoгo професійного i культурного зростання, необхідності постійного прагнення до педагогічної майстерності, праці над собою та вдосконалення себе в ролі вихователя,в нашій школі було організовано роботу проблемного семінару «Інновації та наукові технології як засіб ефективного навчання та виховання учнів»
Відповідно до плану роботи було проведено 5 засідань, з яких одне – організаційне та три практичні з елементами теоретичних доповідей з проблеми. Останнє засідання присвячене аналізу методичної роботи та перспективи на наступний рік.
На першому засіданні семінару, з метою виявлення рівня обізнаності вчителів у сфері особистісно орієнтованого навчання та використання педагогами інноваційних технологій в роботі з учнями, було проведено діагностування, результати якого окреслили коло тих питань та проблем, розв’язання котрих здійснювалось на наступних засіданнях семінару.
Для реалізації поставлених завдань та з метою підвищення теоретичного рівня педагогів були проведені такі засідання проблемного семінару:
- Педагогічний ринг на тему «Інноваційні педагогічні технології у навчальному процесі», де більш детально було розглянуто метод проектів, його суть та основні вимоги до використання.
- Вернісаж педагогічних ідей на тему «Які методики приносять успіх та радість у навчанні», на якому вчителі ділилися думками стосовно стратегії сучасного уроку, вимог, принципів, удосконалення.
Діагностичне анкетування на кінець навчального року показало, що педагоги школи мають різні рівні фахової і методичної підготовки для застосування сучасних технологій навчання на уроках різних типів, мають утруднення з використання методу проектів, не вміють використовувати комп’ютера при викладанні предмета.
Слід зазначити, що тематика засідань проблемного семінару відповідала даній проблемі, усі засідання пройшли на високому рівні: доповіді були змістовними і цікавими.
Головні зусилля членів проблемного семінару були зосереджені на наданні реальної, дієвої допомоги педагогічним працівникам, особливо молодим, у підвищенні їхньої професійної майстерності, створення творчої атмосфери, такого морально – психологічного клімату, який сприяв би пошуку кращих технологій педагогічної праці, ефективному втіленню інновацій, що сприятиме оптимізації навчально – виховного процесу в школі.
У 2015-2016 н.р. семінар продовжить свою роботу над проблемою «Сучасний урок в школі, шляхи підвищення його ефективності».
Завдання проблемного семінару на 2015-2016 н.р.:
- формувати особистісну потребу та психологічну готовність вчителя до підвищення професійної компетентності;
- створювати умови для професійного зростання вчителів;
- розвивати педагогічну ініціативу і творчість педагогів;
- активізувати творчий потенціал педкадрів;
- застосувати сучасні інтерактивні технології навчання;
- надавати конкретну допомогу в впровадженні інноваційних технологій у навчально-виховний процес.
План роботи проблемного семінару
2015-2016 н.р.
Засідання 1 (вересень)
Організаційно-педагогічні засади роботи
1. Аналіз роботи проблемного семінару за 2014-2015 н.р. та основні напрямки роботи на поточний рік
2. Організація роботи над єдиною методичною проблемою.
Затвердження плану роботи проблемного семінару на 2015-2016 н.р.
3. Виступ «Вимоги до рівня знань, вмінь учнів 4,7 класів та рівня їх розвитку згідно нового Державного стандарту початкової освіти, нового Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти»
4. Огляд новинок методичної літератури «Літературний калейдоскоп».
Засідання 2 (листопад)
В творчій лабораторії вчителя Онищук Л.М. «Впровадження інноваційних технологій у навчально-виховний процес»
1. Доповідь «Розвиток ініціативи і творчості кожного учня в ході роботи над проектом»
2. Створення проекту на уроках англійської мови. Результат впливу роботи на учнів.
3. Презентація проекту «Калина – символ України» та обговорення його результативності на формування ключових компетентностей учнів. (всі вчителі)
4. Огляд методичної літератури з даного питання.
Засідання 3 (грудень)
Педагогічний ринг «Активізація діяльності учнів на уроках і в позаурочний час»
1. Використання відеонаочності на уроках іноземної мови як засіб активізації уваги та кращого усвідомлення виучуваного матеріалу. (Марусич Ж.В.)
2. Презентація фрагменту уроку англійської мови з викоритсанням ІКТ
3. Використання нових технологій на уроках мови та літератури вчителя Миронюк О.Ф. Презентація фрагменту уроку.
3. Тренінгове заняття „Я – творча особистість” (складання тезисного плану засобів активізації вчителем діяльності учнів на уроках і в позаурочний час).
Засідання 4 (лютий)
Майстер-клас творчого вчителя «Впровадження новітніх технологій у практиці роботи творчого вчителя»
1. Презентація досвіду вчителя Варич В.Д. щодо формування мовленнєвої компетенції школярів через впровадження інноваційних технологій.
2. Презентація досвіду вчителя Онищук Л.М. щодо використання ігрових технологій на уроках та в позакласній роботі для формування життєвих компетентностей учнів.
3. Обговорення фрагментів уроків світової літератури (вчитель Вовк Т.В.) з використанням інноваційних технологій щодо їх впливу на формування компетентностей учнів.
4. Виставка – панорама методичних наробок вчителів по проблемі ( з досвіду роботи вчителів ).
Засідання 5 (березень)
Круглий стіл «Від творчого вчителя – до компетентного учня»
1. Впровадження нових прогресивних технологій навчання в навчально-виховному процес у практиці роботи педагогічного колективу:
-шляхи підвищення ефективності уроку,
-подолання відставання учнів у навчанні.
3. Обмін досвідом вчителів з проблеми «Вибір ефективних педагогічних технологій. Система роботи з обдарованими дітьми.»
4. Огляд методичної літератури з даного питання.
Засідання 6 (травень)
1. Аналіз роботи проблемного семінару в 2015-2016 н.р.
2. Підведення підсумків анкетування з метою окреслення кола питань для розв’язання у роботі наступних засідань проблемного семінару у новому навчальному році.
3. Створення проекту плану роботи проблемного семінару на наступний навчальний рік.
4. Обмін досвідом «Вузлики мудрості молодим педагогам»
Буцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Маньківської районної ради Черкаської області
Семінар-практикум для класних керівників
«Соціально-психологічні проблеми насильства
в сучасному суспільстві»
Підготувала заступник директора з виховної роботи Буцької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст..
Острова Олена Миколаївна
2015-2016 н.р.
Мета: ознайомити учасників семінару з актуальністю проблеми насильства у дитячому середовищі; сфокусувати увагу на більш поширених проявах цього явища. Допомогти учасникам знайти своє місце у розв’язанні проблеми насильства серед дітей.
Хід семінару
- Вступне слово заступника директора з НВР
Насильство та його прояви в дитячому середовищі
Жорстоке поводження з дітьми визнано однією з найбільш розповсюджених форм порушення прав людини у світі. Без подолання цього згубного явища неможливо створити умови для повноцінного розвитку дитини, реалізації її особистості. Проблема насильства над дітьми свідчить про необхідність ретельного вивчення й розробки профілактичних заходів, спрямованих на її вирішення, оскільки діти є найнезахищенішою, найуразливішою й майже повністю залежною від дорослих частиною суспільства.
Жорстоке поводження з дітьми є найбільш прихованою формою насильства, оскільки в Україні немає даних достовірної статистики про реальні його прояви. За узагальненою інформацією за ІІ півріччя 2007 року в Україні офіційно зареєстровано близько 90 тис. звернень з питань жорстокого поводження з дітьми. За даними МВС України за жорстоке поводження з дітьми на обліку в органах внутрішніх справ знаходиться понад 80 тис. сімей. У 2008 році за невиконання батьківських обов’язків притягнено більш ніж 8 тис. батьків. Проте зростання кількості осіб, поставлених на профілактичний облік, свідчить про зростання поінформованості населення про можливості розв’язання проблеми, а також збільшення уваги до даного явища з боку правоохоронних органів. Проблема насильства над дітьми винесена з розряду приватної проблеми родини на державний рівень.
Це гірко усвідомлювати, але в сучасному світі люди не цінують життя одне одного. Декому навіть подобається бути жорстоким, і він вважає це розвагою. Подібно до злочинців, деякі, на перший погляд звичайні люди, насолоджуються стражданнями інших. Крім того, мільйони із задоволенням дивляться фільми, насичені сценами брутальності і жорстокості.
Психіка дитини під впливом сучасної тале-відео продукції та комп’ютерної ігроманії не може залишатися здоровою. І питання лише у тому, коли та у якій сфері життя підростаючої людини виявляться небезпечні наслідки.
Для багатьох дітей зіткнення з насильством відбувається в навчальних закладах, і це може спонукати їх самих до вчинення насильства. Вплив на суспільне сприйняття насильства в школах здійснює також і те, яку увагу приділяють засоби масової інформації екстремальним випадкам, що призводять до травмування або навіть до загибелі школярів.
У школі дитина частіше стикається з так званими малими формами насильства, які впливають на розвиток особистості. Сучасна педагогічна практика, попри всі проблеми, труднощі та недоліки, залишається основним інститутом соціалізації особистості, її становлення та розвитку.
Причиною поширеності насильства між дітьми є й те, що педагоги реагують на його крайні прояви, переважно фізичні, а більш м'які залишають поза увагою. Водночас психологічне насильство — глузування, образи, бойкот, прізвиська, злі жарти, групове цькування, підкреслення фізичних вад — травмує несформовану дитячу психіку не менше, ніж побиття.
Варто також звернути увагу на небезпеку, яку приховує ігнорування потреб дітей. Класичний приклад — зникнення грошей і речей у вчителів. Вочевидь, такі прикрощі сталися не одразу, цьому передували крадіжки у дітей. Одначе педагоги і вихователі не надавали цьому значення і почали бити на сполох лише тоді, коли самі стали жертвами.
Насильство між дітьми в школі, виявляється, можна вирішити, якщо підійти до проблеми комплексно – проаналізувати, оцінити ризики, надати необхідних навичок персоналу школи та залучати до профілактичної роботи самих дітей.
Як цьому зарадити? Опитування з-поміж школярів продемонструвало вражаючий результат: більш як половина з них переконана, що здолати проблему можна, відповівши насильством на насильство. Адекватною вважається жорстока поведінка щодо агресора з боку вчителів і батьків. Отож терміновими є заходи, спрямовані на зниження рівня агресивності в дитячому середовищі. Першим кроком має бути усвідомлення такого: щоб скоригувати поведінку агресора, варто не стільки впливати на нього, як змінити його оточення. Скажімо, потурбуватися, аби поруч із ним були сильніші діти, котрі позитивно мислять. А тому на тренінгах, семінарах фахівці-психологи повинні разом із учителями, адміністрацією шкіл відпрацьовувати ефективні методи профілактики агресії в шкільному середовищі та способи упоратися з її проявами, надати конкретні поради, як поводитися в конфліктних ситуаціях, зберегти спокій, контролювати себе і завжди знаходити компроміс. Слід показати дітям, що існує можливість не вдаватися до насильства, а вирішувати все мирно.
Золоте правило у боротьбі з агресією — не проходити повз, помічати її. Адже незначні її прояви — ігнорування зауважень вчителя, засмічування класів — виглядають на загальному тлі начебто безпечними. Але вони — преамбула до загрозливих форм брутальної поведінки. Тому необхідно звертати увагу на такі «дріб'язкові» речі, висловлювати несхвальну оцінку, аби малі бешкетники не розцінювали відсутність реакції з боку вчителів як заохочення до подальшої агресії та її ескалації. Не менш важливим є навчання навичок ефективного спілкування, повага до кожної дитини, увага до її потреб. Педагоги повинні цілеспрямовано відпрацьовувати з дітьми прийоми неагресивної поведінки у відповідь на словесну агресію, навички припинення агресії стосовно себе, щоб не допустити її нарощування. Тих, хто вдається до брутальної поведінки, слід навчати інших видів спілкування, формувати звичку продумувати все, що вони бажають зробити, а не діяти під впливом емоцій, спонтанно.
Навчити дитину іншого (ніж звичний для неї) способу поведінки, побудованого на обмірковуванні й прогнозуванні своїх вчинків — означає поставити заслін будь-яким асоціальним, деструктивним діям не лише в шкільні роки, а й у подальшому житті. Тільки за таких умов школа може стати зоною безпеки.
- Вправа «Випадок із дитинства»
Учасникам семінару пропонується розповісти про який-небудь випадок дитинства, бажано шкільного віку (історії зі шкільного життя або ситуації несправедливого ставлення з боку однокласників або вчителів)
3. Вправа «Прояви насильства у дитячому середовищі»
Мета: виявити знання, які мають учасники семінару стосовно проблеми насильства в дитячому середовищі, нагадати учасникам про те, що вони стикаються з цими явищами щодня.
Учасники об’єднуються в 4 групи. Кожній групі пропонується дати визначення, що таке насильство, як його розуміють учасники, записати дії, які можна віднести до одного з видів насильства (фізичне, психологічне, сексуальне, економічне). Акцент зробити на проявах насильства, які трапляються між дітьми, відзначити ті форми, свідками яких можуть стати дорослі. Кожна група презентує свої напрацювання. Учасники можуть доповнювати виступи колег.
4. Перегляд презентації «Форми насильства, їх прояви», супровід-пояснення психолога
5. Перерва (кава-брейк)
6. Інформація про причини та наслідки насильства в сім’ї; соціально-психологічні особливості дітей із сімей, де панує насильство
Щоб дитина стала Людиною, батьки повинні стати опорою та гарантом її гармонійного особистісного становлення. Перед батьками постають питання: як виховувати, як привчити дитину до дисциплінованості, чи треба карати за провину. Нажаль, іноді батьки забувають або не усвідомлюють межі між дисципліною та тим, що зветься домашнім насильством.
Правильно виховати можна лише підвищенням рівня конкретної особистості, розвитком почуття її гідності, особливості, поваги до себе як людини. Сім’я має бути простором без насилля. Тому як керівництво до дії мають бути такі поради:
- якщо є сумнів, карати чи не карати – не карати;
- неприпустимо навіть давати стусани дітям, молодшим 3 років, адже це загрожує деформації особистості, пригнобленню активності, формуванню неврозу, страху;
- неприпустимо карати та навіть погрожувати знаряддям покарання, завдавати болю та страху будь-якими насильницькими діями;
- неприпустимо систематично погрожувати покаранням у будь-якій формі;
- неприпустимо приниження гідності – дитина втрачає віру в себе, в своє власне «я»;
- неприпустимо дорікати дітям тільки за те, що ви не в настрої, засмучені, роздратовані з якихось своїх причин, хворі.
Недоліки треба не викорінювати, а корегувати, перетворювати їх у достоїнства. Дитина має право на особисті почуття, друзів, думки, секрети. Забезпечити їжею, одягом, навчити доглядати за собою, піклуватися про неї у разі хвороби - обов’язок дорослих. Які люди, громадяни виростуть завтра з тих, кого сьогодні б’ють рідні батьки? Щоб діти не тікали з дому, не шукали способу помститися, вкоротити собі віку, потрібно їх любити, адже любов є найважливішою потребою усіх дітей і однією з основних передумов позитивної поведінки дитини.
7. Перегляд та обговорення міні-фільму Ролана Бикова «Я більше сюди ніколи не повернусь»
- Яке загальне враження справив на вас фільм?
- Які моменти вразила вас особливо? Чому?
- Які зміни ви помітили у поведінці та психіці дитини, яка виховувалась у жорстокості?
- Чи згідні ви з фіналом стрічки? Як би ви завершили фільм?
8. Вправа «Потреби дитини»
На ватмані зображена дитина. Учасникам семінару пропонується дати їй ім’я, уявити, якою вона стане в майбутньому.
- ким стане за фахом, яку освіту отримає,
- яка буде в неї робота,
- яка в неї буде родина, діти,
- яке в неї буде житло, матеріальне становище,
- яке в неї буде хобі
Проблемне питання: що потрібно забезпечити цій дитині зараз, щоб вона виросла такою, якою ми її уявили?
Що з цих потреб має забезпечити: 1 група – родина, сім’я;
2 група – школа;
3 група – держава.
9. «Світ без насильства…» І.Супрун
Мій улюблений світ – без насильства,
Без жорстокості, болю і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ – без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста
Й голосів не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо, звільнивши наш світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
І коли на теренах країни
Без страждань заживе кожне місто,
Скажуть люди всієї країни:
Україна – це світ без насильства.
10. Підведення підсумків семінару